JAK POPRAWIĆ KONDYCJĘ PSYCHICZNĄ?- psycholog białystok


Nasz dobrostan psychologiczny wpływa na to jak myślimy, jakie przeżywamy emocje oraz reagujemy w normalnych i trudnych sytuacjach. Ma również związek ze zdolnościami do radzenia sobie ze stresem, możliwościami do przezwyciężania trudności, budowania dobrych relacji oraz odzyskiwania równowagi psychologicznej. Psycholog może nas wspierać, jednak niezależnie od tego czy chemy radzić sobie z konkretną problemem, lub mieć więcej energii i radości, jest wiele sposobów na zmiany które możemy samodzielnie zapoczątkować. POZIOM STRESU - SPRAWDŹ

CO ZNACZY BYĆ W DOBREJ KONDYCJI PSYCHICZNEJ?

Zdrowie psychiczne odwołuje się do ogólnego dobrostanu. Odnosi się do naszego myślenia o sobie, jakości relacji, zdolności do przeżywania emocji i radzenia sobie z trudnymi emocjami oraz w jakis sposób reagujemy w trudnych sytuacjach. To coś więcej niż bycie wolnym od depresji, lęku lub innych psychologicznych trudności.

10 ATRYBUTÓW ZDROWIA

1. Czuć się dobrze ze sobą, bez konieczności ciągłego zajmowania się czymś lub kimś.
2. Nie pozwalanie na przytłoczenie lub owładnięcie emocjom takim jak strach, złość, zazdrość czy poczucie winy.
3. Utrzymywanie satysfakcjojujących relacje z ludźmi.
4. Czucie się komfortowo w towarzystiw innych.
5. Bycie zdolnym do śmiania się z własnych słabości.
6. Odnoszenie się z szacunkiem dla siebie i innych, nawet jeśli są sprawy które was różnią.
7. Bycie zdolnym akceptować rozczarowania życiowe.
8. Posiadać umiejętności sprostać wymaganiom sytuacji i problemom, kiedy narastają.
9. Podejmować własne decyzje.
10. Być zdolnym do wpływania na otoczenie gdy jest to możliwe oraz dostosowywać się kiedy jest konieczność.

DLACZEGO NIECHĘTNIE DBAMY O SFERĘ PSYCHOLOGICZNĄ

1. Istnieją błędne społeczne przekonania, że trudności psychiczne są objawem słabości.
2. Wierzymy, że problemy emocjonalne są mniej ważne niż problemy ze zdrowiem fizycznym.
3. Myślimy,że wystarczy "otrząsnąć się" aby nie czuć lęku czy przygnębienia.
4. Wolimy raczej tłumić emocje niż szukać pomocy lub rozwiązań problemu.
5. Mamy tendencje do szukania prostych odpowiedzi na złożóne pytania.
6. Wybieramy leki jako od razu leki bez podjęcia prób rozwiązania przyczyn trudności.

Jak zwiększyć odporność

Problemy natury psychologicznej są coraz bardziej zauważalne i każdy może się z nimi spotkać. Często ignorujemy informacje - doświadczane przez nas emocje, ignorujemy je lub próbujemy odsunąc poprzez odwracanie uwagi,używki lub destrukcyjne zachowanie. Dusimy to w sobie z nadzieją, że inni nie zauważą a sprawy ułoża się lepiej. Czasami mówimy sobie, że po prostu tacy jesteśmy. Dobra wiadomosć jest taka, że wiele możemy zrobić aby poprawić nastrój, stać się bardziej odpornym i mieć więcej radości w życiu. Tak jak dbamy o zdrowie fizyczne i wymaga to trochę zachodu, tak samo mamy wpływ na to ja się czujemy, myślimy i jak kierujemy naszym zachowaniem.

1. Nawiązuj i dbaj o kontakt z ludźmi.

Nie ważne jak dużo czasu poświęcisz poprawie samopoczucia, kontakt z innymi jest zawsze istotny. Generalnie, ludzie są istotami społecznymi mającymi potrzeby kontaktu emocjonalnego i pozytywnych relacji. Ludzki mózg potrzebuje doświadczeń społecznych, nawet jeśli w towarzystwie innych możemy czuć się zakłopotani lub trudno nam budować zaufanie.

2. BĄDŹ AKTYWNY FIZYCZNIE DLA CIAŁA I UMYSŁU

Umysł i ciało są połączone. Pracując nad kondycją i zdrowiem fizycznym automatycznie poprawiamy również odpornośc psychiczną. Aktywność fizyczna uwalnia endorfiny, które wpływają z dużą mocą wpływają pozytywnie na nastój i dodają energii. Regularna aktywność fizyczna może istotnie obniżać stres, poprawiać pamięć i koncentrację oraz pozytywnie wpływać na jakość snu. Co jeśli nie lubimy ćwiczeń?

Nie trzeba być fanatykiem siłowni lub klubu fitness. Kilka prostych nawyków może pomóc. Znalezienie chwili na nieśpieszny spacer po parku lub okolicy. Taniec, nie koniecznie w klubie do klubu, wystarczy włączyć ulubioną muzykę w domu i ruszać się do rytmu lub trochę powygłupiać. Jeśli lubimy gry wideo, dziś technologia pozwala coś więcej niż ćwiczenie kciuków. Możesz też zaprosić do tego przyjaciół lub rodzinę. Apetyt na ruch może wzrastać z upływem czasu, ale nawet mała zmiana nawyków może zainicjować zwiększenie energii psychicznej i fizycznej, obniżyć napięcie i poziom stresu oraz zwiększyć poczucie kontroli nad własnym życiem.

3. NAUCZ SIĘ KONTROLOWAĆ POZIOM STRESU.

Nadmierny stres może wyrządzić wiele szkód. Bezsenność, pogorszenie pamięci, depresja czy nawet choroby somatyczne. Ważne aby nauczyć się go kontrolować, co pozwoli pozaostać lub wrócić do równowagi. Oczywiście, mały poziom stresu może działac motywująco i pobudzająco, problem zaczyna się gdy jest go za duło i jest długotrwały.Lista stresujących wydarzeń, warto zwrócić uwagę, że nawet pozytywne zmiany mogą też mieć udział w ogólnym poziomie obciązenia stresem. Thomas Holmes i Richard Rahe sporządzili listę wydarzeń na podstawie, których można sprawdzić ilość doświadczanych stresorów.

1. Zadbaj aby planować czas na relaks i wypoczynek. Ten czas nie onacza czasu wolnego, któy można w nieskończoność przekładać. Poświęć ten czas wyłacznie na aktywności, które sprawiają przyjemność. Warto sprawdzić kalendarz wydarzeń w okolicy, nie koniecznie tylko tych, na które wydamy fortunę.

2. Zadbanie o dostarczanie wrażeń zmysłowych. Zapach świec, świeżo mielonej kawy, mata masująca stopy lub spacer po piasku. A może wskazane jest wyłaczenie hałasu i skoncentrowanie na zmyśle smaku, dotyku lub zapachu?

3. Świadome oddychanie może szybko i skutecznie obniżyć stres. Oddychamy wolno, w wygodnej pozycji od kilku do kilkunastu minut. W sytuacjach stresowych, warto też przez chilę sprawdzić czy stres nie spłyca naszego oddechu, co może powodować większy stres dla organizmu.

4. Innym sposobem jest masaż relaksacyjny. Jest to sposób relaksacu poprzez dotyk, koi zmysły, relaksuje ciało i umysł. Tego typu metody są skuteczne i wymagają tylko naszego skupienia na dotyku i odbiorze przyjemnych bodźców.

5. Ważna jest też umiejętność rozpoznawania i rozumienia własnych emocji. Umiejętność korzystania z informacji które niosą oraz ich znaczenia dla naszego poziomu energii. Każda emocja jest czymś naturalnym, nawet te trudne mogą nieść ważne dla nas informacje. Należy jednak odróżniać uczucia od zachowania, którego już nie musimy akceptować. Warto dażyć do zmiany własnych reakcji w sytuacji gdy ogarniają nas silne emocje.



Białystok 2017